Kewibawaan Berita Harian serta Biro Kajian UMNO

Dua minggu lalu, Berita Harian memaparkan artikel muka surat hadapan ini

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/NGOMelayucaripengundiMelayu/Article/print_html

NGO Melayu cari pengundi
30 Jun 2010

Mengikut kajian Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda UMNO yang disiarkan Berita Harian Isnin lalu, nisbah antara orang Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru sejak PRU 2008 sehingga bulan ini adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu (1:40).

-------------------------------------------------------------------------------------------


Tulisan ini amat sukar dipercayai sehingga orang UMNO sendiri terpaksa mengutarakan rasa tidak percaya dan mempertikaikannya




Nisbah pengundi baru tidak mungkin 1:40 - Shafie Apdal


1 Julai 2010

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi Biro Keahlian dan Pendaftaran Pengundi Pemuda UMNO, Hishamudin Yahya, bahawa nisbah antara Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru sejak pilihan raya umum 2008 sehingga bulan ini ialah 1:40.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Suruhan pilihanraya kini mengesahkan bahawa KAJIAN BIRO UMNO itu langsung tak betul sekali.
http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/pakatan-trumps-bn-in-registering-new-voters/

Pakatan trumps BN in registering new voters
By G. Manimaran

PUTRAJAYA, July 18 — Pakatan Rakyat (PR) continues to lead in the voter registration drive, signing up twice the number of voters compared to Barisan Nasional (BN) in the first six month of 2010.

The DAP also lead in signing up more voters compared to other political parties, registering 32.5 per cent of the new 169,838 voters registered between January and June this year. Umno followed closely behind, registering 32.3 per cent of the new voters while PAS, 22.7 per cent in the same duration.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Saya telah membuat kiraan kasar berikut menurut Kajian Biro UMNO serta laporan SPR tersebut :

Persoalan sekarang adalah:

1) jika pendaftaran pengundi seramai 54,858 telah dibuat oleh UMNO, bagaimanakah kajian biro UMNO sendiri merumuskan kurang daripada 5 ribu pengundi Melayu telah didaftarkan?

Ini hanya boleh berlaku mungkin kerana
1.1 tangan kanan tidak tahu apa yang tangan kiri buat
1.2 UMNO giat mendaftarkan pengundi bukan Melayu hingga terpinggir sasaran asal mereka
1.3 Nisbah 1:40 adalah hasil mimpi nombor 4 ekor yang tidak kesampaian
Peristiwa ini mungkin akan menjejaskan kewibawaan dan tahap boleh percaya (kredibiliti) rumusan dan kesimpulan nan terkandung dalam kenyataan-kenyataan UMNO dulu kini dan selama-lamanya.
Pendekatan kajian biro serta kebolehan para penyelik pun menjadi tanda tanya pula.
Haruskah UMNO mengambil tindakan disiplin terhdap si pandai yang memberikan maklumat salah ini kepada pihak Berita Harian?

2) Apakah tindakan yang akan atau telah diambil oleh Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri terhadap si Berita Harian nan telah menyiarkan berita yang jelas mengelirukan umum? Adakah show cause letter akan dikrim kepada Berita Harian?
Jika dulu editor China Press telah meletak jawatan atas laporan IGP hendak bersara apakah pula tindakan sukarela pihak Berita Harian akan ambil?
3) Tahap kawalan kualiti Berita Harian perlu juga menjadi persoalan. Bagaimanakah maklumat yang amat jelas memerlukan pengesahan seterusnya tidak disiasat selanjutnya bahkan dijadikan hidangan muka surat hadapan?
Justeru itu, berapa peratuskah kandungan dalam akhbar-akhbar kawalan kerajaan Barisan Nasional boleh diterima sebagai betul?
Ingat lagi tak pemberita ini yang menjadi saksi dalam kes mahkamah Karpal Singh ini?




Karpal sedition trial: Reporter says she does not know Karpal's political party

Friday, 14 August 2009 14:38

(The Star) KUALA LUMPUR: There was a sense of disbelief in court Friday morning when a reporter said she did not know the political party which Karpal Singh belonged to.

RTM reporter Eliani Mazlan, 26, who took the witness stand on the third day of Karpal’s sedition trial, was cross-examination by Jagdeep Singh Deo.

Jagdeep: Do you know which party is Karpal Singh from?
Eliani : I am not sure.
---------------------------------------------------------------------------------------------

4) Kerajaan Barisan Nasional telah menyatakan bahawa pihak kementerian akan bersikap adil terhadap semua pihak akhbar.

PUTRAJAYA: The fate of Suara Keadilan, the Parti Keadilan Rakyat (PKR) newspaper, will be decided at a meeting of the Home Ministry today, Publications Control and Quranic Text Division secretary Datuk Zaitun Ab Samad said.

"The ministry is fair to all publications. However, political party newspapers can be distributed only to members." -- Bernama

Jika Suara KeAdilan dikepung ketat atas tulisannya mengenai Felda yang juga UMNO nafikan, apa pula tindakan pihak kementerian dalam usaha melaksanakan kenyataan tersebut ataupun laporan daripada Bernama sendiri pun mungkin tidak betul?

Slogan 1Malaysia pun berbunyi "Performance Now"....maka sama-sama kita tengok apa akan berlakulah.


5) Pihak Kementerian Pendidikan harus meneliti peristiwa ini dan memastikan bahawa sistem pendidikan negara kita mampu menghasilkan tenaga kerja yang waras, berkemampuan serta mempunyai daya tafsiran nan sepatutnya.

Adakah editor dan pemberita itu suatu kegagalan sistem pendidikan Malaysia yang sekian lama dicanai, dilaksana dan dimantau oleh pihak Kerajaan Barisan Nasional? Adakah mereka siarkan berita itu mengikut naluri, karenah atau arahan?

Ataupun pihak Berita Harian ingat semua pembacanya akan terus menerima laporan salah ini tanpa persoalan? Jika jawapannya adalah "ya", bukankah ini suatu penghinaan terhadap daya tafsir para pelanggan bahkan penghinaan juga terhadap kemampuan sistem pendidikan negara ini menghasilkan daya tafsiran nan matang dan waras?


Bahasa itu jiwa bangsa dan pihak akhbar berperanan mustahak mempertahankan kedudukan dan nilai bahasa terbitannya. Bukan sahaja penggunaan ayat atau perkataan canggih sahaja memadai, isi kandungan nan bernas, waras dan berdaya mencetuskan polemik juga penting.


No comments:

Post a Comment