Alamak, apa terjadi kepada pengundi di Wangsa Maju?

Baru-baru ini, saya menerima khabar bahawa mungkin ada perubahan dalam pengundian Kerusi Parlimen P116 yang telah dimenang tipis oleh calon PKR, YB Wee Choo Keong pada tanggal 8 March 2008.


Salah satu khabar angin nan sya terima adalah bahawa mungkin Taman Melati sehingga ke Setapak Garden akan dipecahkan dan dijadikan kerusi parlimen yang baru. Setapak Garden itu jika tak silap saya kawasan majoriti pengundinya kaum Cina.


Jika tujuan pemecahan ini adalah kerana meringankan beban wakil rakyat terhadap begitu ramai pengundi, saya setuju. Bahkan ramai yang menduduki kawasan Wangsa Maju terdiri daripada pelajar Kolej Tunku Abdul Rahman dan UNITAR serta ramai lagi perantau yang cari makan di ibu kota yang besar kemungkinannya mengundi di tempat lain.


Menurut sumber ini jumlah pengundi berdaftar di Wangsa Maju adalah 54,509.

http://thestar.com.my/election/maps/


Begitu juga untuk kawasan Seputeh (jumlah undi 76,891), Cheras (jumlah pengundi 68,725).


Jika Putrajaya (jumlah pengundi 6,608) diperuntukan seorang ahli Parlimen, maka Wanga Maju, Seputeh dan Cheras memerlukan sekurang-kurangnya 7 orang YB untuk setiap kawasan tersebut.


Dalam kanta mata rakyat bukan pengundi Putrajaya, kerusi Putrajaya bermaksud bahawa pegawai-pegawai kerajaan berkantor hawa dingin, bermangkuk nasi besi, berpencen dan layak menerima layanan khas rawatan hospital awam serta Keretapi Tanah Melayu perlu perhatian khas seorang YB serta seorang Menteri Wilayah Persekutuan. Wah, nilai pengundi di situ....memang bertuah......


Saya harap pihak Parlimen dan SPR dapat melihat keperluan dan kewarasan melayan rakyat Malaysia secara adil. Jika tidak, laungan 1Malaysia itu mungkin boleh dipertikaikan sebagai setakat omong kosong sahaja.


Bagaimanapun, satu perkara yang aneh juga telah berlaku. Seorang pengundi tua yang sekian lamanya mengundi di Wangsa Maju, dalam inisiatif sendiri mengenal pasti tempat mengundi terbaharunya, tersentak melihat beliau telah dipindah tanpa pengetahuannya daripada Wangsa Maju (majority PKR 150 undi) kepada Setiawangsa (majority UMNO 19,699, terima kasih kem tentera).




Nota: Setapak Permai memang kawasan Wangsa Maju dan waris-waris warga usia emas di situ telah menerima sumbangan mesra usia emas kerajaan Selangor daripada pejabat perkhidmatan Wangsa Maju










Mengapa ini berlaku? Apakah sebabnya? Mengapa memindahkan seorang tua tanpa memaklumkan beliau dan dalam lingkungan usia 70 tahun, beliau mungkin tidak celik komputer dan internet. Perbuatan ini pada hemat saya tidak menghormati dan memahami keadaan dan kesihatan warga usia emas kita. Budaya semua masyarakat Malaysia harus merangkimi nilai murni menjaga kesejahteraan orang tua kita dan SPR nampaknya kurang peka bahkan menyusahkan warga usia emas sahaja. Jika saya nampaknya marah, menang saya marah. Of course I am pissed! Who does not have ageing parents or grandparents?

Sekiranya ana mendaftar di tempat pilihan ana, maka itulah hasrat ana nak mengundi dan bersuara sebagai rakyat dalam sebuah negara demokrasi. Bila ana kata tempat A ana mengundi, SPR dulu kata okay dipersilakan tetapi lepas itu SPR tukar pendiriannya tetapi tidak memaklumkan ana maka itu sejenis PENIPUAN - "misrepresentation"

Jika atas sebab-sebab teknikal yang memerlukan ubahsuaian tempat mengundi, setidak-tidaknya SPR harus memberitahu para pengundi yang terlibat serta menjelaskan sebab-sebabnya. Saman trafik pun macam itu. Sebagai institusi yang bertanggungjawab, tak perlulah orang luar cuba ajar SPR menjalankan fungsinya. You are paid to do this job for decades and by golly you do it right.


SPR harus berfikir dari segi kemudahan awam. Bayangkan ramai pengundi telah menghadiri diri di tempat mengundi menurut pengalaman dulu tetapi “diserang hendap” oleh pertukaran ini. Keadaan lalu-lintas hari mengundi akan merumitkan perjalanan rakyat Malaysia yang bertanggungjawab (yang malas dan culas tidak terjejas), sumber minyak dan masa pun dibazirkan.


Bagi pengundi-pengundi terlibat yang berurus dengan pusat perkhidmatan wakil rakyat masing-masing, adakah ini bermaksud beliau kena “pindahkan” kes mereka dari seorang YB kepada seorang YB yang lain?
Ataupun YB terpaksa meneruskan kes aduan pengundi bekas kawasan undinya sehingga kehilangan masa untuk melayan dan berkhidmat untuk pengundi-pengundi di “kawasan baru” beliau.
Para pengundi pula akan kehilangan pengalaman dan pengetahuan YB dahulu dan YB yang baru pula kena memahami kes aduan dari mula semula lagi.


Dalam cogankata terpanas kini, Rakyat DiUtamakan, tetapi saya tidak nampak apa-apa manfaat kepada rakyat jelata daripada operasi sunyi senyap macam ini. Gaji dan pencen pegawai-pegawai SPR dibiayai rakyat jelata dan mereka bertanggungjawab jua menjelaskan operasi mereka kepada kita. Jika tak silap saya rumah bekas pengerusi SPR pernah dilontar bom beg cat dan saya pasti itu bukan angkara ah long yang pakar taktik ini. Apakah sebabnya ana tak tahu tetapi mungkin kerana pernah ada pihak yang tidak puas dengan mutu perkhidmatan beliau.

Ini bukan masalah Wanga Maju sahaja tetapi masalah Malaysia. Isyarat pembayar cukai kepada Pentadbiran BN adalah jika awak janji rakyat diutamakan, peranan SPR juga harus dirangkumi juga.


Saya gesa semua pengundi berdaftar semak semula beberapa kali sehingga hari mengundi
Jika anda tak puas hati dengan pertukaran tempat mengundi, sila hubungi pusat perkhidmatan wakil rakyat masing-masing
Bagi yang tidak atau belum terlibat, mungkin anda boleh mengirm surat berdaftar kepada SPR dan minta jangan usik tempat undi anda tanpa sebab yang munasabah serta makluman.
Berkunjunglah laman SPR untuk memahami fungsi SPR lah:

7 comments:

  1. brader - dont fuss when fighting against whimps like UMNO/BN. it is a bloody handicap -it is there everywhere - develop a damn strategy to win instead of whining. bitches will be bitches.

    if it is was a freaking fair fight- bn would would have been wiped away - a long time ago. we all know that - what we need is a master strategist - not a bloody whiner.

    ReplyDelete
  2. brader, this blog post is designed to inform, not a forum to divulge any strategy

    and I encourage you to take action and do whatever within your means as a citizen solder

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. fireduck,

    at the rate things are going at the moment, that is a possibility. PR better buck up here

    macho,
    yes I am aware of th 2/3 but if there are rumours in motion then things could be in motion


    -------------------------------------------------
    Set as favorite
    Comments (3)
    ...
    written by macho, May 11, 2010 14:47:16

    This is call merry gendering. Nothing new in Malaysia politics. But you need 2/3 in parlimen to make changes. So unless more jump ship this is not going to happen
    +0 ...
    written by Pegasus, May 11, 2010 09:38:01

    The Election Commission seems to be interested of making more safe seats for barang naik if i am not mistaken!
    +2 ...
    written by fireduck, May 10, 2010 22:16:04

    Tak payah ubah lah. Terdengar khabar angin, kerusi Wangsa Maju mungkin jatuh kepada BN .... dan itu pun tak berapa lama lagi. But khabar angin saje lah. What do I know? Nowadays, going independent seems to be in vogue. Wonder what's the market price these days.
    +5

    ReplyDelete
  5. Until we get a responsible government that does its job properly and doesn't try to trick the rakyat, the temporary solution is defensive democracy. Make sure you check your status on the SPRM website every few months, remind your friends, and help older relatives.

    ReplyDelete
  6. Guess what...i am also so confuse about how The comission work...I have the same address IC with my mom but i was put to vote in an area that BN won uncontested.

    Staying in the same roof, My mom and me have to vote in 2 different area. What are they doing ar? Beats me! I am no political guy but it just doesn't make sense. So i did not vote anyway cause i have to fetch my mom some where else and my region was uncontested anyway why bothered.

    But it is sad to see such thing happens.We can sum up all this ."We are Malaysian and this is how It is"

    ReplyDelete
  7. Anom, I suggest you go to your local ADUN / MP service centre and discuss this...a good time to meet up with the YB or his/her PA....where ever your place of residence is

    ReplyDelete