A Voice from Singapore Malay





Laporan The News Straits Time 30 August 2009
Dr. Suzaina Kadir, 41
Pensyarah Kanan Sains Politik, Lee Kuan Yew School of Public Policy (Institut Dasar Umum Lee Kuan Yew)
“Pihak kerajaan dapat bantu memberikan lapangan yang rata untuk semua”


“Jika anda tanya saya apakah maksud “keadilan perkauman”, jawapan saya adalah ia bermaksud hak yang sama untuk semua dalam mendapatkan peluang dan sumber. Ini tidak sepatutnya dilihat dari segi perkauman sahaja tetapi dari segi semua pihak dan perkumpulan.

Perkara ini menjadi rumit apabila kita mengahadapi peninggalan sejarah yang telah menindas hak kumpulan-kumpulan tertentu termasuk penindasan dari segi kaum. Maka persoalan ini berkembang menjadi sama ada pihak kerajaan harus bertindak mewujudkan suatu suasana di mana semua pihak menmpunyai peluang yang sama.

Terdapat pihak yang menyatakan perbuatan ini adalah “meratakan padang persaingan yang tidak rata”. Terdapat pelbagai pendekatan untuk pihak kerajaan cuba untuk mencapai matlamat ini.

Saya bersetuju dengan peringatan Menteri Mentor Lee Kuan Yew dalam Parlimen bahawa kita mesti mengingati “titik permulaan” kita. Kita perlu memahami perbincangan mengenai hubungan perkauman yang wujud ketika dan semasa waktu merdeka. Hanya dengan inilah kita boleh memahami maksud dan matlamat yang membentuk dasar-dasar yang berkenaan dengan perkauman di Singapura. Saya bersetuju bahawa kita sering tidak berbuat demikian dan tidak memahami ini dengan sepenuhnya.

Penting juga kita berbuat demikian untuk menilai sepenuhnya apa yang kita telah capai dan bolehkah kita beralih daripada dasar sekarang. Pemahaman mendalam adalah perlu untuk kita menilai pencapaian kita sama ada telah mencapai matlamat asal kita serta adakah kita telah melakukan kesalahan atau tidak.

Ini membawa saya kepada persoalan yang lebih peka lagi mengenai kaum minoriti di Singapura patut dilindungi dan dibantu oleh kerajaan atau tidak. Ini adalah soalan yang sukar untuk saya jawab dan saya kerap memikirkannya. Seperti ramai rakyat Singapura, saya diasuh dengan dan mempercayai tentang dasar meritokrasi dan saya masih berpegang mengenai dasar ini.

Saya masih ingat lagi dalam tahun lewat 80’an, sebagai penuntut universiti Melayu/Muslim, perbahasan genting ketika itu adalah patutkah pihak kerajaan patut memansuhkan subsidi pendidikan untuk orang Melayu dan saya ingat mendengar pemimpin-peminpin Melayu / Muslim menentang tindakan ini tetapi saya rasa subsidi ini harus dimansuhkan kerana bagi Singapura, cara tunggal yang membolehkan kita bergerak ke hadapan adalah hak yang sama untuk semua kaum. Tanpa mengira kedudukan istimewa orang Melayu dalam perlembagaan Singapura, saya rasa tidak perlu perlindungan khas untuk laum-kaum minoriti kerana ini bertentangan dengan fahaman meritokrasi. Saya memegang kepercayaan kuat bahawa pendekatan yang sama patut diamalkan dalam pelbagai perbadanan bantu-sendiri.

Tetapi keadaan kini bukanlah begitu jelas. Peluang sama rata untuk semua sebenarnya tidak begitu adil untuk kumpulan-kumpulan tertentu. Mungkin kerajaan masih ada peranan lagi. Saya rasa perbahasan kita harus bertuju mengenai apakah peranan kerajaan, bagaimanakah kita mewujudkan peluang sama rata untuk semua kumpulan masyarakat.

7 comments:

  1. But the thing is many of them are level-headed. Probably because there's no UMNO there.

    ReplyDelete
  2. They have proven the fact that Malays can compete if they have to remove the crutches. But here in Msia, ameno is telling the Malays, "Look! You guys are handicapped! You need crutches, We provide! PR? They will take those away from you! How are you going to walk?"

    ReplyDelete
  3. when u r addicted to drugs can u live without it?
    u got to continue with crutches obviously

    ReplyDelete
  4. Cold turkey treatment would help.

    MJ

    ReplyDelete
  5. She and many of her peers have proven that success can be achieved without depending totally on a protected policy that give them the upper advantage than others that at the end of the day be looked upon by others as their inability and less superior to compete own their own. Blantant implementation of unlevel policies not based on real needs will produce pseudo-quality of human capital.

    ReplyDelete
  6. that is why when I see hard working Indo, Myanmar, Vietnamese etc, genetically they are the same stock as Malays but the environment created under NEP has cultivated a different mindset in them

    someone forgot to put a deadline on NEP. call it whatever you want know, it is still alive and well
    wt

    ReplyDelete