Pemuda UMNO melarang aktiviti pendaftaran pengundi, perbalahan tercetus

Terjemahan Laporan Sin Chew Jit Poh 4 Julai 2009

Pendaftaran pengundi cetuskan perbalahan
3 orang cendera termasuk dua orang ADUN


Laporan di akhbar Sin Chew Jit Poh yang berkenaan



Ulasan foto

1. Pihak yang dipercayai daripada Pemuda UMNO ingin merampas meja dan mencetuskan perbalahan. Seorang pemuda berbaju hitam memukul meja dengan baton pengawal (nota penterjemah: mengapa polis tidak tangkap budak yang berbaju hitam ini? Mungkin terdapat berbezaan antara undang-undang di Perak dan Melaka)

2. Seorang pemuda diheret dan dipukul (rujukan lakaran garis merah) namun nasib baik seorang polis (berbaju jingga) sempat memberhentikan pengacau daripada terus membelasahnya.




Melaka 2 Julai: DAP Melaka menjalankan kerja pendaftaran di pasar malam dan ini menyebabkan rasa tidak puas hati di kalangan Pemuda UMNO sehingga mengakibatkan kekacauan dan perbalahan. Seorang pemerhati pun kena serang beramai-ramai dan dua orang ADUN DAP pula mengalami cedera ringan.

Perkara ini berlaku kira-kira pada pukul 8:45pm di Pasar Malam Melaka Baru. Ketika itu DAP sedang mengadakan aktiviti mendaftarkan pengundi dan Pemuda UMNO anggap ini sebagai mempolitikkan pasar malam dan membuat bantahan.

Salah seorang Ketua Pemuda UMNO yang hadir di situ adalah Naib Ketua Bukit Kadi Encik Mohd Jalani (ejaan mungkin tidak tepat kerana diterjemah daripada perkataan Cina) yang memarahkan pemimpin-peminpin DAP dan PAS di situ dan mengeluarkan kata akhir bahawa mereka mesti nyah daripada kawasan tersebut dalam masa lima minit, jika tidak beliau akan menyuruh pekerja majlis perbandaran merampas meja kerusi itu.

Namun demikian, sebelum genapnya 5 minit, Jalani dan rakan-rakannya pun bertindak, ahli-ahli DAP dan PAS pun segera menahan meja dan kerusi cuba elakkan dirampas. Kelihatan seorang pemuda memecahkan meja dengan kayu baton pengawal dan 4 atau 5 pemuda lagi bingkas mengheret dan memukul seorang lelaki yang sedang memerhatikan berlakunya kekacauan ini.

Dimaklumkan bahawa lelaki ini pun mengalami cedera ringan.

Ketika itu, ADUN Air Keroh Khoo Poay Tiong mengalami kecederaan di dua belah lutut semasa kerusinya ditolak manakala ADUN Kesidang Goh Liang San mengalami kecederaan otot tangan kiri apabila cuba “melindungi” mejanya.

Nasib baik terdapat polis dalam pakaian biasa di situ yang sempat memberhentikan tercetusnya perbalahan yang lebih parah dan mereka membawa seorang pemuda untuk siasatan lanjut.

Setelah berhentinya perbalahan, ahli-ahli DAP dan Pas pun beredar dari situ pada pukul 9:10 malam dan pergi ke balai polis untuk membuat laporan lanjut.

Laporan mengenai peristiwa yang sama in Oriental Daily: Gambar menunjukkan lutut ADUN Ayer Keroh yang tercalar

Nota penterjemah

1. Dakwaan Ketua Pemuda bahawa pendaftaran ini akan mempolitikan pasar malam; mungkin benar tetapi ini juga suatu perkhidmatan ADUN kepada orang ramai mengenali hak asasi mereka dan ini bukanlah perkara yang buruk. Bahkan SPR pun mengadakan tempat mendaftar pengundi di merata-rata tempat. MCA pun mengadakan aktiviti ini di Kondominium Platinum Hill, Taman Melati sebelum March 2008. Adakah SPR dan MCA telah mempolitikan pejabat pos, pasaraya, kondominium dan sebagainya?

2. Encik Mohd Jalani telah mengatakan bahawa beliau akan menyuruh pekerja Majlis Perbandaran merampas kerusi dan meja. Adakah beliau mempunyai jawatan dan kuasa yang berkenaan? Jika ya, saya mengkagumi betapa cepatnya pegawainya boleh sampai dan bertindak dalam masa 5 minit. Mungkinkah adanya bayaran Overtime yang lumayan? Cuba bandingkanlah dengan betapa cepatnya DBKL dan lain-lain Majlis Perbandaran lain bertindak dalam menyelenggarakan kawasan sekitar.

3. Saya berterima kasih kepada pihak PDRM yang sempat mencegah perkara ini menjadi lebuh parah. Syabas!

4. Dalam waktu DAP Kedah keluar daripada Kerajaan Negeri Kedah dan sindiran bertubi-tubi daripada pihak BN serta pada waktu UMNO ingin menjalin hubungan erat dengan PAS, maka pihak-pihak yang kononnya mewakili UMNO telah mencaci dan menyerang orang-orang PAS yang berdiri bersama orang-orang DAP.

5. Perbuatan menyerang ADUN boleh diibaratkan menyerang dan tidak menghormati pilihan rakyat di kawasan DUN tersebut. Maka saya terpaksa memilih ungkapan daripada RTM, “Ini Budaya Siapa"?

9 comments:

  1. this is samseng and disgusting. ><

    ReplyDelete
  2. double standard...

    ReplyDelete
  3. Burn the buggers

    ReplyDelete
  4. Hi
    ..Budaya Umno, budaya mob psychology, budaya samseng jalanan, parlimen, attorney general, IGP, mob justice, kehakiman, speaker parlimen, DUN, budaya merakyatkan Umno, budaya turun padang... Is this how they want the malays to be? low mentality of Oxbridge desperados.. that still dependence bullshit on 30% equity for umnoputra & 0% to downtrodden. Hey, do we forget about malay religious murtads, lack lusture 'constitutionalised" shariah law with no direction, no finalisation and no ending either ummo need it or umno will dam it such sticky primative jurisprudence religious laws. Is this how umno progress and the nation will progress in tandem & Who plant this budaya civil society ala parti ajaran sesat.

    ReplyDelete
  5. thanks for all your comments. my conclusion is when someone cannot argue and win an argument base on facts, intelligence and logic will resort to violence or gutter level techniques, e.g. MACC probe on Khalid Ibrahim, infringement of privacy of Elizabeth Wong, false detention of Teresa Kok and that is just the tip of iceberg

    ReplyDelete
  6. I say men...that I don't realise that parti ajaran sesat is:
    1. Mob psychology at parlimen, state legislative assembly, during election fever...
    2. Statutory declaration on IGP, PM & Aminah Mongolia etc..
    3. Correct, Correct, Correct groups of judiciary..and unseparation of powers.
    4. 2 Speakers viz. state & parliment applied and interprate 2 set of exclusive laws..confused between themselves about constitutional jurisdiction & speaker jurisdiction...
    5. 1/2 baked with 'constitutionalised' islamic law & juridprudence...
    6. 30% Umnoputra economic bumiputra equity is dictate by religion.

    Pls explain to me more what is parti ajaran sesat.

    ReplyDelete
  7. My personal view is political party and religion are best manage separately

    politics is struggle for power between mankind whereas religion is the relatioship between human and God

    it is dangerous to advance one's quest for influence and power under His name

    In my own opinion, parti ajaran sesat can be defined as a political party in its quest for power and control, defied all teachings of good, whehter it is base on religious belief, good governance principles, common sense, humanity and compassion.

    Is there a parti ajaran sesat? base on my definition, there are parti ajaran sesat all over the world

    ReplyDelete
  8. These Umno is one the contributor to our uncompetitive economy...If still Malaysia has this kind of Malay mentality, we are going no way but to compare with Myannmar. BN minister " Malaysian should be glad that BN has succesfully lead Malaysia to a level same with Myannmer"

    ReplyDelete
  9. These samseng must be the so called "UMNO Scorpion"...the same people who have nothing to do in the morning and turn "Mat rampit" at night.

    ReplyDelete