Adakah DAP anti-Melayu? Ulasan karyaan Wan Hamidi Hamid

Sekian lama, UMNO sedaya upaya cuba menghumban apa sahaja kutukan dan fitnah sama ada menerusi Utusan Malaysia dan baru-baru ini Perkasa terhadap DAP. Kononnya DAP dalang rusuhan Mei 13 1969, DAP parti komunis, DAP anti-Melayu dan DAP anti-Islam.

Jika DAP memang dalang rusuhan itu, maka soalnya, apakah manfaatnya DAP berbuat demikian? Ia telah menyertai pilihanraya menurut peruntukan undang-undang dan telah mencapai kemenangan yang paling cemerlang ketika itu. Memang tiada masuk akal and tiada motif untuk DAP menimbulkan rusuhan. Hakikatnya siapakah yang telah mengambil kesempatan mengantung parlimen pilihan rakyat selama dua tahun? Perlukah parlimen untuk seluruh Malaysia digantung kerana rusuhan di Kuala Lumpur yang telah ditumpaskan dalam tempoh beberapa hari?

Siapakah yang menimbulkan rusuhan ini sampai sekarang belum kita tahu lagi. Apa yang saya tahu adalah semasa rusuhan tercetus, Lim Kit Siang berada di Sabah untuk berkempen di situ dan tanpa alat perhubungan canggih kini, masakan beliau mengetuai kerja-kerja keji itu?


Di Malaysia, walaupun seseorang itu disyaki membunuh, merogol, mencuri atau apa-apa jenayah pun, dia berhak mendapat peluang disiasat, membela diri dan menjawab tuduhan terhadapnya. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia kurun ke-21 ini, masyarakat Melayu tumpuan propaganda UMNO ini khasnya berhak mendengar suara daripada pihak DAP supaya dapat meneliti hujah kedua pihak untuk menentukan kebenaran.


Maka buku bertajuk “Malaysia Milik Kita Bersama: Perjuangan 45 tahun Parti Tindakan Demokratik” karangan saudara Wan Hamidi ini harus dijadikan rujukan di samping Utusan Malaysia, khabar Roket serta halaman facebook Roketkini untuk tatapan rakyat yang berhak memahami keadaan nan sebenarnya kerana ini akan menjadikan mereka pengundi yang lebih arif.





Saya membeli buku ini in MPH Wangsa Maju, harganya RM15 sahaja.



Halaman facebook "Roketkini"



Rangka buku ini disusun untuk membidas tohmahan dan fitnah selama ini dengan beberapa bahagian yang menerangkan sejarah ringkas DAP, prinsip perjuangan DAP serta cabaran semasa dan hadapannya, khususnya dakwaan bahawa DAP parti komunis, anti-Melayu dan anti-Islam.





Fitnah # 1: DAP parti komunis?
Berhubung dengan dakwaan bahawa DAP adalah parti komunis, saudara Wan Hamidi mengambil ruang besar untuk menerangkan asal usul fahaman komunis dan sosialis. Ringkasnya, falsafah dan perlembagaan DAP berdasarkan kepada fahaman sosialis dan puak sosialis ini adalah pecahan daripada golongan komunis akibat bantahan terhadap fahaman komunis yang radikal (umpamanya golongan macam Lenin dan Stalin). Pihak sosialis menitikberatkan nilai-nilai demokratik sosial, keserdehanaan dan perkembangan minda (intellectual progressive) yang menolak komunisme.

Setahu saya, Parti Komunis Malaya menyeru khalayak mengangkat senjata dan menolak sistem demokrais tetapi DAP melawan menurut peruntukan undang-undang dan menyertai proses demokrasi. Tohmahan UMNO bahawa DAP adalah parti komunis nampaknya jahil dan tidak berasas langsung sekali.

Pulau Pinang berjaya menarik pelaburan asing tertinggi antara semua negeri Malaysia dalam tahun 2010. Jika DAP komunis, sepatutnya DAP menolak semua pelabur dan pelancong asing seperti Korea Utara dan bukanlah meneruskan usaha memajukan iktisad Pulau Pinang berdasarkan prinsip-prinsip ekonomi terbuka dan pentadbiran nan telus.

Menurut buku ini, hakikatnya UMNO lebih intim dengan komunis daripada DAP.

m.s. 38 “Pada 28 Mei 1974, Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri Pertama daripada Malaysia yang membuat lawatan rasmi ke China…bertemu dengan pemimpin komunis Mao Zedong…menandatangani perjanjian hubungan diplomatik walaupun pada masa itu China masih aktif membantu dan menyokong perjuangan PKM”

Ketika itu, Abdul Razak hendak dapat semula sokongan pengundi kaum Cina manakala China ketika itu masih terpinggir daripada hubungan diplomatik yang meluas maka masing-masing ada agenda sendiri bersandiwara.

m.s. 38 “Pada Ogos 2010, UMNO dan Parti Komunis China menandatangani memorandum persefahaman bersama untuk mengadakan program pertukaran belia…MoU ditandatangan di Beijing di mana UMNO diwakili oleh Setiausaha Agungnya Datuk Tengku Adnan Mansor…”


Fitnah # 2 DAP anti-Melayu?

Dalam menuduh DAP sebagai anti-Melayu dan cauvinis Cina tanpa bukti-bukti bernas, hairan juga UMNO tidak menuduh Malaysia Chinese Association sebagai cauvinis Cina dan Malaysia Indian Congress sebagai cauvinis India meskipun daripada nama pun kita tahu siapakah yang berlandasan segala-galanya atas soal kaum.

Petikan m.s. 93 “…selepas Mac 2008, isu Melayu Pulau Pinang yang biasanya timbul setahun sekali secara tiba-tiba ini menjadi terpinggir dan ditindas setiap hari…

Isu-isu hidup seharian serta persoalan kecekapan pentadbiran telah dipesongkan ke permainan perkauman dan hasutan….”

Hakikatnya,

m.s. 94 “Semenjak pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru hingga tahun 1990-an Pulau Pinang telah dibekalkan dengan infrastruktur pembangunan khusus untuk Melayu melalui Yayasan Bumiputera Pulau Pinang, Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang dan Koperasi Gabungan Negeri serta bantuan dana kepada …Dewan Perniagaan Melayu Pualu Pinang….”

m.s. 95 “..UMNO mempunyai lebih 50 tahun untuk membantu menyelesaikan masalah…namun mengikut kajian UMNO Pulau Pinang sendiri pada awal tahun-tahun 2000-an, walaupun ekonomu negeri berkembang, kedudukan orang Melayu dikatakan masih berada di takuk lama…”

Keadaan perniagaan untuk kontraktor-kontraktor Melayu bertambah baik setelah DAP mengambilalih kerajaan negeri Pulau Pinang.

m.s. 97 “…Guan Eng mendedahkan fakta bahawa kontraktor mendapat 100% tender projek Jabatan Pengairan dan Saliran, dan 98% projek Jabatan Kerja Raya …. Kontraktor bukan Melayu … hanya mendapat kontrak…2% sahaja…

Guan Eng membalas tuduhan (bahawa kontraktor Melayu dipinggirkan) …’urus tadbir dan sistem tender terbuka telah membuktikan bahawa kontraktor Melayu memang berjaya secara terbuka. Yang tak mampu saing hanya kontraktor UMNO yang lembik dan dayus sehingga bergantung kepada kabel politik UMNO dan hidup sebagai kontraktor kroni’.”

m.s.97, “Kecekapan, ketelusan dan keikhlasan urus tadbir kerajaan negeri telah diakui oleh Pengerusi Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia cawangan Pualu Pinang Datuk Mohamed Fadzill Hassan yang telah memohon maaf kepada Ketua Menteri dalam satu pertemuan di Komtar, George Town pada Januari 2011.”


Para pemimpin DAP memang ada membantu orang Melayu tetapi media-media kawalan UMNO tidak berani melaporkan usaha-usaha DAP ini. Kerana membantu gadis Melayu teraniaya, Lim Guan Eng telah dipenjarakan dan hilang kerusi parlimen dan pencennya. Belum pernah kita jumpa mana-mana pemimpin UMNO yang membantu sampai tahap ini.

Kerana Utusan Malaysia hanya minat dengan cerita dongeng oleh blogger seperti Big Dog yang tidak munasabah, usaha-usaha murni seperti bantuan Ahli Parlimen Rasah, YB Anthony Loke kepada keluarga Melayu tidak dilaporkan. Hasad Dengki dan fitnah diutamakan, usaha-usaha murni dan perikemanusiaan dibelakangkan. Itulah falsafah media kawalan yang kita harus tolak dan pulau.

http://lokesiewfook.blogspot.com/2009/01/bantuan-pendidikan.html







Fitnah # 3 DAP anti-Islam?

m.s. 75 “…pemimpin UMNO merasakan bahawa dengan mengutuk dan menfitnah DAP, mereka akan dapat menarik sokongan Melayu….mereka menganggap semua orang Melayu bersikap perkauman seperti mereka juga…..bagi DAP, setiap insan mempunyai hak asasi yang sama tanpa mengira latar belakang dan keturunan mereka. Atas prinsip ini juga DAP menghormati Islam kerana Islam sebagai Ad-Din benar-benar menjamin hak saksama antara manusia tanpa mengira warna kulit dna keturunan.”


Jika DAP benar-benar anti-Melayu dan Islam, mengapakan PKR dan PAS boleh bekerjasama dengan DAP menyertai pilihanraya serta mentadbir 5 negeri di Malaysia?


Sejauh manakah kejayaan propaganda UMNO bertujuan menjauhkan masyarakat Melayu daripada DAP selama ini? Saya rasa sekiranya suatu pembohongan diulang berkali-kali, ada juga orang yang akan percaya yang karut itu benar dan yang benar itu karut.

Namun mujurnya ada rakyat Malaysia yang kini pandai menafsir dan menilai samasa maklumat yang diberi itu patut diterima atau ditolak.




YB Teo Nie Ching, ahli Parlimen Serdang bergaul mesra dengan masyarakat Melayu di kawasan beliau


Menurut laporan China Press pada 20 Mei, seorang rakyat Malaysia yang penuh bertanggungjawab, Encik Sufaiya (terjemah terus daripada tulisan Cina, jika silap saya minta maaf) telah membawa perhatian ADUN Bukit Kepayang, YB Cha Kee Chin daripada DAP, kepada angkara pekerja Pos Malaysia Berhad membuang beribu-ribu surat ke dalam belukar. YB Cha telah memuji beliau sebagai seorang rakyat Malaysia yang patut dijadikan iktibar dan minta penjelasan daripada pihak Pos Malaysia.





Peristiwa kecil tersebut rasanya tidak dilaporkan dalam Utusan Malaysia, masakan hakikat seorang warga Melayu boleh berjumpa wakil rakyatnya daripada DAP untuk menyelesaikan masalah hidup seharian boleh dipaparkan dalam akhbar ini?

Saya rasa jika masyarakat Melayu hendak tahu jawapan nan sebenarnya, terus pergi jumpa dan bertanyakan pemimpin-pemimpin DAP mengenai pendirian mereka. Sama ada para pembaca rencana ini bersetuju dengan rumusan saya atau tidak itu tak penting tetapi apa yang penting ialah anda harus berkemampuan menafsir dengan rasional dan berdasarkan fakta, dan setidak-tidaknya bacalah buku ini sebelum membuat kesimpulan anda sendiri.

8 comments:

  1. Ulasan yang baik Saudara. Saya harap lebih ramai rakyat Malaysia akan membuat penilaian berdasarkan polisi serta hasilnya (outcome) dan bukan berdasarkan retorik terutamany mengenai bangsa.

    ReplyDelete
  2. hi visit our blog. http://keadilanwangsamaju.wordpress.com/

    ReplyDelete
  3. Anonymous said... terima kasih Malaysiadilemma, harap doa kita akan menjadi hakikat

    WangsaMaju...saya telah "add favourite" website ini dan saya mengalu-alukan kehadiran dan usaha anda di WM....sokong tetap sokong

    - Lee Wee Tak

    ReplyDelete
  4. http://www.malaysia-today.net/mtcolumns/from-around-the-blogs/40624-adakah-dap-anti-melayu-ulusan-karyaan-wan-hamidi-hamid

    written by BAYANGKARA, May 24, 2011 12:35:58

    Congratulations, Wan Hamidi,

    This book is decades overdue. Hope it helps to dispel the lies of UMNO and broaden the minds of uninitiated Malays who follow blindly MSM and UMNO's propaganda.

    In many countries in the last century, communist parties had come to power by the barrel of the gun against repressive dictatorial or autocratic regimes. It was often a struggle of the down trodden, dispossessed common man against the evil, corrupt ruling elites supported by the so called democracies of the world. Communism has receded but the democracies that replaced it are far from perfect. Oftentimes, they are anything but democratic and where corruption, money politics, abuse of power and a system of patronage and, cronyism override principles of democracy. We don't need to look beyond our shores to see an example of this.

    In a communist state ,the thieves, fraudsters and the corrupt are shot by firing squad. Had Chin Peng succeeded, UMNO would have been decimated!
    +4 ...
    written by Fart Fart Wah, May 24, 2011 11:34:26

    Hello...Kaum Melayu....pada suatu hari seorang Menteri MOOLAYU telah ROGOL seorang gadis dibawah umur 15 tahun. SATU DUNIA MELAYU PUNYA LELALKI tiada bola zakar untuk membantah atau membuat apa apa untuk budak melayu ini kecuali seorang Cina....dan akhirnya...Interlok Anjing Kerala telah melepaskan Menteri ini dan penjarakan Cina ini 6 tahun melalui putarbelitan makhamah kita.

    Hari in beliau Menteri Pulau Pinang. Kebenaran menang. Bukan amalan Islam. Bukan amalan Islam yang
    orang Melayu..menengking..Allah Akbar!!! Allah Akbar!!!..tetapi..memberi nama buruk kepada Islam.
    +6 ...
    written by Pegasus, May 24, 2011 10:43:06

    My named is ameno is more dangerous than DAP! Who ever hears the sentence starts with my named is ameno, please beware, that shit party has full lies and propaganda far more than communist party of china! Is more akin to nazis or kkk!
    +4 ...
    written by Qcumber, May 24, 2011 00:14:17

    The Perkasa's idoelogy is more communist than communist itself la.
    +23

    ReplyDelete
  5. Thanks for visiting, malaysiasdilemma and WangsaMaju.

    ReplyDelete
  6. 修身,齐家, 治国, 平天下 - change start & from within us!

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum:

    Harap jangan terperdaya rancangan halus dan daya tarikan DAP,tengok saudara seugama dan sebangsa kamu di Singapura.Diperlekehkan dan ditindas,DAP ni selagi belum berkuasa macam2 mereka tunjuk baik dan bagus sudah perintah baru korang tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemukakan bukti Melayu ditindas di Singapore...jika tidak, nanti anda didakwa fitnah oleh kerajaan di situ. lagi pun, itu perihal kerajaan singapura dan bukanlah perihal DAP Malaysia.

      tengoklah, kerajaan pulau pinang menambah peruntukan kepada perihal agama Islam dan memberi hadiah M10K kepada seorang hakim kaum Melayu yang telah dapat mencari bukti rasuah, tak seperti pentadbiran BN yang gari orang yang telah membongkarkan amalan rasuah.

      jika PR perintah dengan tak baik, tunggu 5 tahun dan ubah kerajaan...mengapa pihak BN pula amat takut pertukaran pula?

      Delete